خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 به اندازه ای که قبلا تصور می شد، نیست

 15آوریل 2019- محققان دانشگاه منچستر می گویند: بهبود در مراقبتها سبب شده است که خطر بیماریهای قلبی عروقی(CVD) در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به آنچه قبلا تصور می شد، کاهش یابد. در حالی که دیابت نوع 2 باعث افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی می شود، تحقیقات قبلی نشان داده بود که خطر ابتلا به این بیماری در زنان دیابتی نسبت به مردان بیشتر است.

 اما پس از بررسی نزدیک به 80،000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 در این مطالعه ی جدید، مشخص گردید که هم اکنون خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در زنان و مردان مبتلا به دیابت نوع 2 تقریبا مشابه است.

محققان می گویند این چشم انداز بهبود یافته برای زنان می تواند به بهبود مراقبت از دیابت نوع 2 در انگلستان مربوط باشد.

جمعیت مورد بررسی در این مطالعه، افرادی بودند که بیماری دیابت نوع 2 در آنها در فاصله ی سالهای 2006 تا 2013، تشخیص داده شده بود. در این دوره دولت بر جلوگیری از CVD و همچنین معرفی چارچوبی برای کیفیت ارائه ی مراقبتها و نتایج (QOF) با چک آپهای سالانه ی دیابت تمرکز داشت.

اما علیرغم این یافته ها، محققان می گویند هنوز نابرابری جنسیتی وجود دارد، به طوریکه معمولا برای مردان داروهای بیشتری از جمله مهارکننده های ACE و استاتین تجویز می شود، تا خطر ابتلا بهCVD  در آنها کاهش یابد. در حالیکه در بسیاری از موارد برای زنانی با فشار خون و سطح کلسترول بالاتر، دارو تجویز نمی شود.

در سال های اخیر در مورد ارتباط استاتین ها با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، اختلاف نظراتی مطرح شده است، این داروها همچنین منجر به عوارض جانبی کوتاه مدت و بلند مدت می شوند.

دکترAlison Wright ، پژوهشگر سرپرست این تحقیق، گفت: چشم انداز بهبود یافته ی زنان مبتلا به دیابت نوع 2، خبر خوبی است و احتمالا نشان دهنده پیشرفت در مراقبت های دیابت نوع 2 در انگلستان است. با این وجود ما بعنوان متخصصان مراقبت های بهداشتی نمی توانیم خود را متقاعد سازیم، ما باید اطمینان حاصل کنیم که به زنان مراقبت هایی با همان کیفیت مراقبت از مردان ارائه می شود، تا هر گونه تعصب احتمالی در تجویز دارو برطرف گردد.

این مطالعه که بودجه ی آن توسط دیابت انگلستان تامین شد، در مجله Circulation منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/apr/cardiovascular-disease-risk-in-women-with-type-2-diabetes-not-as-high-as-once-feared-90800713.html